Wycieczka do krajów Nadbałtyckich

W dniach 26 kwietnia - 1 maja miała miejsce wycieczka do Krajów Nadbałtyckich i Skandynawskich. Pierwszego dnia, w godzinach wieczornych, wyjechaliśmy w kierunku Rygi pod opieką p. Marzenny Leszczyńskiej, p. Ludmiły Kalaty, p. Sylwii Rybak, p. Iwony Ogonowskiej i pana Arkadiusza Roguskiego.

Kiedy już dotarliśmy do stolicy Łotwy, udaliśmy się w kierunku Starówki. Zwiedzaliśmy wiele ciekawych miejsc m.in. wizytówkę Rygi - Dom Bractwa Czarnogłowych. Poza charakterystycznym punktem tego miasta, byliśmy w wielu kościołach protestanckich np. Kościele św. Piotra oraz największym kościele w Krajach Nadbałtyckich jakim jest Protestancka Katedra NMP. Następnie, po całym dniu poznawania historii miasta i jego zabytków udaliśmy się na obiad do jednej ze znanych restauracji. O godzinie 17.00 zaokrętowaliśmy się na prom do Sztokholmu. Statek nosił nazwę Izabell, był to najmniejszy prom, którym płynęliśmy.

Nazajutrz, o poranku, byliśmy w malowniczej stolicy Szwecji - Sztokholmie. Miasto nadzwyczaj kolorowe, z bogatą historią i z wieloma zabytkami zachowanymi niemal w idealnym stanie. Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy, było muzeum Vasa pokazujące okręt  wojenny z XVII wieku , który zatonął w 1628 roku w trakcie swojego pierwszego rejsu. Następnie udaliśmy się na plac przed Pałacem Królewskim. Spotkała nas niespodzianka, ponieważ były tego dnia urodziny króla, dzięki czemu  spotkaliśmy paradę na jego cześć. Odwiedziliśmy też stare miasto Gamal Stan oraz miejsce, w którym  wręczane są nagrody Nobla - Ratusz Miejski. Z ogrodu znajdującego się przy nim rozciągała się malownicza panorama miasta. W godzinach wieczornych byliśmy już na statku Galaxy i spożywaliśmy pyszną obiadokolację, podczas której mogliśmy spróbować nowych, wykwintnych potraw m.in. małży, owoców  morza, kawioru,  mięsa renifera i wiele innych.

Czwartego dnia naszej wycieczki odwiedziliśmy dwa miasta - Turku i Helsinki. To pierwsze, to dawna stolica Finlandii, ale na skutek spalenia stolica została przeniesiona do nowo utworzonego miasta jakim były Helsinki. W Turku zobaczyliśmy m.in. gotycką katedrę oraz główny plac targowy.

Po dwustukilometrowej drodze dotarliśmy do obecnej stolicy Finlandii. Zwiedziliśmy kościół wykuty w skale - Temppeliauko, w którym miał miejsce koncert  fortepianowy. W ciągu poznawania miasta byliśmy na  najbardziej znanym placu w całych Helsinkach - Placu Senackim, na którym znajduje się Katedra Luterańska oraz pomnik cara Aleksandra II. Widzieliśmy także prawosławny Sobór Uspieński. Wieczorem zakwaterowaliśmy się w czteroosobowych kajutach na największym promie, jakim płynęliśmy, czyli Silja Europa.

Ostatniego dnia wycieczki zwiedzaliśmy Tallin  - stolicę Estonii. Podczas przechadzki po  tallińskiej Starówce  odwiedziliśmy najpierw Dolne Miasto, a później Górne Miasto. Podczas zwiedzania zobaczyliśmy doskonale zachowane mury obronne, rynek,  basztę Gruba Małgorzata oraz kamieniczki Trzy Siostry. Oprowadzenie po  górnej  części pokazało nam zamek z wieżą Długi Herman, Wzgórze Tompea i wiele więcej. Po zwiedzaniu, udaliśmy się na obiad, a następnie wyjechaliśmy w drogę powrotną w kierunku Polski.

Cała wycieczka była naprawdę wspaniałym doświadczeniem. Mogliśmy spróbować regionalnych potraw, nauczyć się kilku nowych słów czy to w języku łotewskim, czy estońskim. Zdecydowanie największą atrakcją była przeprawa promem.

Z  miast najbardziej podobał mi się szwedzki Sztokholm. Jego malownicza panorama zapiera dech w  piersiach i sprawia, że mam ogromną chęć odwiedzić to miasto jeszcze raz.